وقتی بیمار می‌شوید

زمانی که بیمار می‌شوید چه اتفاقی می‌افتد

بعضی اوقات قسمت‌هایی از بدن شما درست کار نمی‌کنند و شما بیمار می‌شوید. ممکن است علت بیماری عفونت باشد که یا در اثر ورود میکرب از خارج به داخل بدن ایجاد شده است و یا این که عضوی در داخل بدن دچار آسیب شده است. پزشکان به کمک آزمایش و با استفاده از دانش و تجربۀ خود علت بیماری را تشخیص می‌دهند.


👇 بعضی از بیماری‌های داخلی احتیاج به عمل جرّاحی در اتاق عمل دارند. جرّاح قسمتی از بدن بیمار را می‌شکافد و اشکال را رفع می‌کند و دوباره محل را بخیه می‌زند. در این تصویر یک جرّاح، جمجمۀ بیمار را شکافته تا مغز او را عمل کند؛ در حالی که دو پزشک دیگر محل مورد عمل را از دستگاه اسکن تماشا می‌کنند.

👇 در دهان این کودک و در زیر زبانش یک دماسنج طبّی قرار داده شده است که باید برای چند دقیقه بماند تا درجۀ حرارت بدن او را نشان دهد. به طور طبیعی درجۀ حرارت بدن ما باید 37 درجۀ سانتی‌گراد باشد. اگر این دختر بیمار باشد درجۀ حرارت بدن او بالاتر می‌رود.

👇 این پزشک در حال اندازه گرفتن فشار خون بیمار است. فشار خون به وسیلۀ ضربان قلب ایجاد می‌شود و نشان‌ دهندۀ آن است که خون با چه فشاری درون سرخ رگ‌ها جریان دارد. اگر فشار خون این خانم بیش از حد زیاد یا کم باشد به درمان نیاز دارد.

👇 این تصویر که با اشعّۀ ایکس گرفته شده نشان می‌دهد که استخوان‌های ساعد شکسته‌اند. اشعّۀ ایکس به پزشکان امکان می‌دهد تا درون بدن بیمار را ببینند. پزشکان ساعد این بیمار را گچ می‌گیرند تا استخوان‌ها به یک‌دیگر جوش بخورند.

👇 زخم‌های سطح پوست را با باندهای مخصوصی می‌بندند. این کار زخم را از هجوم باکتری‌های موجود در هوا یا روی پوست محافظت می‌کند و نمی‌گذارد آن‌ها به درون زخم نفوذ کنند و باعث عفونت شوند. همچنین بستن باند، لبه‌های زخم را به یک‌دیگر می‌چسباند و به التیام آن کمک می‌کند.

👇 از داروها برای کشتن میکرب‌ها و رفع اشکالات داخل بدن استفاده می‌شود. بعضی از داروها خوراکی‌اند و بعضی دیگر را تزریق می‌کنند.


بخشی از کتاب دانشنامۀ کوچک بدن انسان از انتشارات پیام بهاران

صفحات ۹۴ و ۹۵

سبد خرید