نرم‌تنان دریایی

نرم‌تنان دریایی

نرم‌تنان دریایی ظاهری بسیار عجیب و غریب و متفاوت با سایر جانوران دارند. شاید باورتان نشود اما هشت‌پاها و گوش‌ماهی‌ها از یک خانواده هستند. البته بعضی از آنها در آب و بعضی دیگر در خشکی زندگی می‌کنند.

جانوران باهوش

هشت‌پاها و ماهی‌های مرکب مغز بزرگی دارند و باهوش‌ترین موجودات در میان خانواده‌ی بزرگ خزندگان و حشرات محسوب می‌شوند. همه‌ی هشت‌پاها و ماهی‌های مرکب ۸ بازو دارند.

خویشاوندان هشت‌پاها

ماهی مرکب و سپیداج نزدیک‌ترین خویشاوندان هشت‌پاها هستند.

هشت‌پای حلقه آبی: این هشت‌پا می‌تواند رنگ خود را عوض کند و خیلی محکم گاز می‌گیرد.
سپیداج: این نرم‌تنان هشت بازوی کوتاه و دو شاخک بلندتر دارند.
ماهی‌مرکب: این جانور اندامی شبیه زیردریایی دارد و بسیار سریع شنا می‌کند.

جوهر افشانی

وقتی هشت‌پاها و ماهی‌های مرکب احساس خطر کنند مایع سیاهی شبیه مرکب از خود در آب پخش می‌کنند که باعث گیج شدن دشمن یا سایر جانوران زیر‌آب می‌شود.

حلزون‌های دریایی

صدف‌های حلزونی، حلزون‌های نفیر و صدف‌های پیرابند انواع حلزون‌هایی هستند که در دریا زندگی می‌کنند. این حلزون‌ها را معمولاً درحالی که به صخره‌ها چسبیده‌اند می‌بینیم. بیشتر آنها از گیاهان و بعضی هم از جانوران کوچک آبزی تغذیه می‌کنند.

لیسه‌های دریایی

بعضی‌ از لیسه‌ها زیر آب زندگی می‌کنند و برخلاف لیسه‌های خاکی، بسیار زیبا هستند. لیسه‌های دریایی همانند لیسه‌های خاکی صدف یا لاکی ندارند که از بدنشان محافظت کند؛ بنابراین با ترشح زهر یا استتار از خودشان دفاع می‌کنند.

خاره‌چسب‌ها

خاره‌چسب‌ها صدف مخروطی شکل دارند و به تخته‌ سنگ‌ها و جلبک‌های دریایی می‌چسبند. خاره‌چسب‌ها با پاهای عضلانی و چسبنده‌ی خود حرکت می‌کنند.

روی هریک از بازوهای هشت‌پا بندهای مکنده‌ای وجود دارد که با آن می‌تواند به صخره‌ها بچسبد و طعمه‌اش را بگیرد

خاره‌چسب‌ها قبلاً به این سنگ چسبیده‌ بودند. اکنون می‌توانیم ردپایی که از خود برجای گذاشته‌اند را ببینیم.

معمولاً انبوهی از خاره‌چسب‌ها را می‌توان روی صخره‌ها دید.

صدف‌های دوکفه‌ای

میگوها، صدف‌های سیاه و گوش‌ماهی‌ها صدفی دو قسمتی و تقریباً متقارن دارند که توسط رباط‌های عضلانی باز و بسته می‌شوند. صدف‌ها برای نفس کشیدن و مکیدن غذا دو‌کفه‌ی خود را باز می‌کنند و هنگام دفاع از خود آن را محکم می‌بندند.

گوش‌ماهی‌های سریع

گوش‌ماهی‌ها می‌توانند بسیار سریع در آب حرکت کنند. گوش‌ماهی‌ها با باز و بسته کردن سریع دوکفه‌ی صدف خود می‌توانند خود را با سرعت زیادی در آب به جلو ببرند.

سبد خرید