در عمق پوست

چرا رنگ پوست در افراد تفاوت دارد

رنگ پوست شما در لایۀ نازک و خارجی روپوست ایجاد می‌شود. این لایه دارای ماده‌ای به‌نام ملانین است که دانه‌هایی قهوه‌ای رنگ دارد و زیرپوست را در مقابل اثرات مضر آفتاب حفظ می‌کند. هنگامی که پوست شما در مقابل آفتاب قرار می‌گیرد به طور طبیعی ملانین بیشتری تولید می‌کند تا رنگ پوست شما تیره شود و در مقابل آفتاب بهتر محافظت گردد.


تصاویر بچّه‌های زیر تفاوت‌های رنگ پوست انسان‌ها را نشان می‌دهد. رنگ‌ پوست انسان‌ها بسیار متنوّع است؛ از صورتی کم‌رنگ گرفته، تا قهوه‌ای بسیار تیره. رنگ پوست بستگی به مقدار مادۀ ملانینی دارد که در روپوست تولید می‌شود. هرچه مقدار ملانین بیشتر باشد پوست شخص تیره‌تر است. رنگ پوست صورتی به‌خاطر جریان خونی است که در زیر سطح پوست جریان دارد.

👇در هنگام بارندگی، پوشیدن بارانی از خیس شدن لباس‌های شما جلوگیری می‌کند. هم‌چنین روپوست مانند یک بارانی از نفوذ آب به بدن شما جلوگیری می‌کند.

👇به طور طبیعی حرارت داخل بدن شما ثابت است. یک لایه از چربی در زیر پوست به گرم ماندن شما کمک می‌کند. با وجود این، شما به پوشیدن لباس گرم نیاز دارید؛ مگر این که هوا بسیار گرم باشد.

روشن‌تر ساختن پوست

👇پوست شما به طور طبیعی در مقابل آفتاب تیره می‌شود امّا اگر آن را بپوشانید چه خواهد شد؟ یک چسب زخم را به دور یکی از انگشتان خود بپیچید و بگذارید برای چند روز بماند؛ بعد آن را باز کنید. مشاهده خواهید کرد که رنگ آن قسمت از پوست شما روشن‌تر شده است. زیرا چسب زخم از رسیدن نورخورشید به آن قسمت جلوگیری کرده و در نتیجه ملانین کمتری ایجاد شده است.

👇نور شدید آفتاب، پوست شما را می‌سوزاند و در بعضی موارد می‌تواند باعث بیماری خطرناکی به‌نام سرطان پوست شود. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، گذاشتن کلاه و پوشیدن لباس‌های گشاد، همگی از صدمه زدن آفتاب به پوست جلوگیری می‌کنند.

👇روی صورت این دختر بچّه‌ کک و مک دیده می‌شود. آن‌ها در واقع قسمت‌هایی از پوست هستند که بیشتر از مقدار معمول ملانین دارند. کک و مک‌ها در افرادی که دارای پوستی روشن هستند بیشتر به چشم می‌آید.

👇اگر به پوست خود ضربه بزنید بعضی از موی‌رگ‌های خونی زیر آن پاره می‌شود و خونریزی می‌کند. شما می‌توانید نتیجۀ این خونریزی را به صورت کبودی مشاهده کنید. البته معمولاً‌ این کبودی در ابتدا آبی یا سیاه‌رنگ است اما پس از مدتی زرد می‌شود.


بخشی از کتاب دانشنامۀ کوچک بدن انسان از انتشارات پیام بهاران

صفحات ۱۶ و ۱۷

سبد خرید