یک دایناسور چیست؟

یک دایناسور چیست؟

دو پا و یا چهار پا؟ گوشت‌خوار و یا گیاه‌خوار؟ دایناسورها چه شکلی هستند؟
همه‌ی آن‌ها چهار دست و پا بودند ولی بسیاری از آن‌ها بر روی دو پا راه می‌رفتند. شماری دیگر از مشخصات مشابه در دایناسورها وجود داشته است.

دُم‌های بلند

به باور دانشمندان، دایناسورها دُم‌های خود را بالاتر از سطح زمین نگه می‌داشتند. زیرا هیچ اثری از کشیدگی بر روی سطح مسیرهای پر رفت و آمد یافت نشده است.

پوست فلس‌دار

آثار باقی مانده از پوست دایناسورها بسیار نادر است، اما دیرینه‌شناسان دلایل کافی کشف کرده‌اند که دایناسورها تا حدودی مثل سوسمارهای امروزی، پوست فلس‌دار داشته‌اند.

آیا دایناسورها خون‌گرم بوده‌اند؟

احتمال می‌رود که دایناسورهای گوشت‌خوار (مانند ما) خون‌گرم بوده در حالی‌که «ساروپودهای» گیاه‌خوار، جانورانی خون‌سرد بودند و از غذا مثل سوخت در جهت گرم ساختن خود استفاده می‌کردند. «ساروپودها» به‌خاطر بزرگی‌شان، گیاهان کافی برای خوردن پیدا نمی‌کردند.

حفره‌های جمجمه

جمجمه‌های دایناسورها حفره‌ها و یا «پنجره‌هایی» بزرگ داشتند. این حفره‌ها آن‌ها را سبک‌تر می‌کرد و این سبکی ضروری بود چون بعضی از بزرگ‌ترین جمجمه‌ها تقریباً به اندازه‌ی یک خودرو بود.

سرنخ‌هایی درباره چنگال‌ها

دایناسورهای گوشت‌خوار به نام تروپود‌ها به معنی «ددپایان» شناخته می‌شدند. چون آن‌ها چنگال‌های تیز و قلابی‌شکل روی پنجه‌های خود داشتند. دایناسورهای گیاه‌خوار سُم‌های بی‌نوک و یا پنجه‌های ناخن‌دار داشتند. گیاه‌خواران پنجه‌های ناخن‌دار بی‌نوک داشتند و گوشت‌خواران چنگال‌های تیز داشتند.

ایستاده راه رفتن

دایناسورها روی پنجه‌های خود و به وسیله‌ی ساقه‌های راست و مستقیم زیر تنه‌‌شان راه می‌رفتند.

تخم‌گذاران

همه‌ی دایناسورها تخم می‌گذاشتند. بعضی در آشیانه تخم‌گذاری می‌کردند عین پرنده‌های امروزی. بچه، داخل تخم تا هنگام آمادگی برای سر از تخم در آوردن رشد می‌کرد. در حدود 40 گونه تخم دایناسور کشف شده است.

 

سبد خرید