سخت پوستان دریایی

سخت پوستان دریایی

همانطور که از اسم این جانوران پیداست، پوسته‌ی محکمی روی بدنشان قرار دارد که از آنها محافظت می‌کند. بیشتر سخت‌پوستان در آب زندگی می‌کنند.

مخلوقات سخت‌پوست

شاه‌میگو، مانند دیگر سخت‌پوستان استخوان‌بندی محکمی روی عضلات خود دارد و چشم‌هایش همانند شاخک‌هایی خارج از پوسته‌ی سخت بدنش قرار دارد. لابسترها بیشتر وقت‌ها درحال راه رفتن کف دریا هستند.

خرچنگ‌ها

خرچنگ‌ها یک جفت گاز انبر محکم دارند که به بازوهایشان متصل است و درصورتی‌که احساس خطر کنند نیشگون محکمی می‌گیرند! خرچنگ‌ّها هم کف دریا راه می‌روند و هم به ساحل می‌آیند.

بعضی از خرچنگ‌ها به اندازه‌ی چرخ ماشین هستند!

خرچنگ‌ها با گاز‌انبرهای خود پوسته‌ی سخت جانوران دیگر را می‌شکافند و طعمه‌ی خود را می‌خورند.

سرخاب یا کشتی‌چسب‌

میلیون‌ها کشتی‌چسب به کشتی‌ها و تخته‌سنگ‌های سواحل چسبیده‌اند. این جانوران زندگی خود را از مرحله‌ی لارو شروع می‌کنند و وقتی خود را به صخره‌ای می‌رسانند پوسته‌ای سخت اطراف بدن خود می‌تنند که تا آخر عمر در همین پوسته زندگی می‌کنند.

تمیز‌کردن

بعضی از میگو‌ها غذای خود را به شیوه‌ی عجیبی به دست می‌آورند. این میگو‌ها با تمیز‌کردن لابلای دندان‌ها و فلس‌های ماهی‌های بزرگ از پوسته‌های مرده‌ی بدن آنها و جانوران بسیار کوچکی که به بدنشان چسبیده‌است تغذیه می‌کنند.

تجمع بزرگ خرچنگ‌های قرمز

در جزایر شرقی اقیانوس آرام، بیش از ۱۰۰ میلیون خرچنگ قرمز وجود دارد که همه‌ی آنها هرسال و همزمان باهم از جزیره عبور می‌کنند و خود را برای تخم‌گذاری به ساحل دریا می‌رسانند.

سرخاب‌ها (کشتی‌چسب‌ها) با پاهای موج‌دار خود غذایشان را در آب می‌گیرند.

با شروع بارش باران در جزیره، همه‌ی خرچنگ‌ها شروع به حرکت می‌کنند.

پیدا کردن خانه

خرچنگ‌های گوشه گیر که به آنها خرحلزون (خرچنگ حلزونی) هم گفته می‌شود بدنی نرم‌تر از خرچنگ‌های دیگر دارند و برای محافظت از خودشان دنبال صدف‌های خالی می‌گردند تا در آن زندگی کنند. این خرچنگ‌ها معمولاً بر سر تصاحب یک صدف خالی باهم می‌جنگند.

سبد خرید